Sunday, August 12, 2012

Popiah nestum dan popiah milo adalah batang buruk org di sabah?

Assalamualaikum



Ha, korang mesti pernah makan kan popiah nestum atau pun popiah milo .. Kalau korang tak pernah makan korang pergi jer cari tempat2 orang jual kuih, kat bazar pun dah ade orang jual tau .. Kenapa aku cakap popiah nestum ngan milo nie batang buruk bagi orang sabah ? 


Dulu masa aku belajar member sebilik yang leh dikatakan rapat lah jugak dia persoalkan kenapa kuih batang buruk kat johor dengan batang buruk kat sabah lain erk ? pastu aku tanya lah,laen ker batang buruk orang sabah .. dan dia pun cakap lain .. lepas tuu bila dia bawak batang buruk sabah tuu rupanya popiah yg di  goreng pastu disalut dengan nestumm.. dulu memang susah lah nak jumpa popiah nestum nie tapi sekarang dah ramai dah orang buat , lagipun senang jer nak buatnya cuma nak menggulung nya agak lepak sikitlah ..  bagi aku popiah milo dengan nestum nie kedua2nya sedap.. tapi aku lagi suka popiah milo .. lagi2 my sayang suka sangat makan popiah milo tuu ... kalau aku rajin memang dapatlah dia bawak bekal popiah milo tuu pergi kl.ngeh3.. Di sebabkan aku baik hari nie so aku nak kongsi lah resepinya yer 




Bahan - bahanya ialah :



- sebungkus kulit popiah ( tak kesahlah korang nak pakai jenama apa pun )
- sebungkus milo @ nestum ( kalau korang nak buat 
banyak belilah yang bungkus besar nya )
- susu tepung size kecik aje ( nie untuk rasa lemak2 berkrim 
jer,x guna banyak pun tau)
- gula halus 
- minyak masak
- chopstik ( yang nie terpulang yer )




Cara - caranya nya pula ialah :


1. Terpulang pada masing2, cara macam mana nak gulung popiah nya ..


korang leh gulung popiah panjang2 then potong jadi bentuk macm nie ataupun




ataupun korang leh potong kulit popiah sekeping potong sampai 8 keping tak silap aku , sampai jadi kecik dan sebab tuu lah adenya chopstik tuu ia di guna pakai untuk menggulung popiah yang nanti akan jadi macam kat dalam gambar tuu .. kalau korang nak lagi sedap korang buat yang nie sebab bila dah disalut dengan bahan2 nya rasa nya lagi tip top dari yang atas ( komentar dari my sayang.. hahaha ) tapi sedikit letih bab2 nak gulung nie.. kui3



2 .Selepas korang dah settel bab gulung2 tuu, korang leh sediakan barang seperti gula halus ( yang nie aku selalu guna gula kasar pastu blender kasi halus ), nestum atau milo dan juga susu tepung ( ketiga2 nie pun korang kena blender juga biar kasi halus lagi teksturnya .. kalau xnak pun boleh jugak tap nestum tetap kena blender ok 



3. Masa korang sediakan milo@nestum,gula halus,susu tepung tuu korang kena ada perasan mengagak disitu yer .. korang kena pandai agak sendiri cukup tak dengan popiah yang dah di gulung tadi .. kang popiah sikit bahan lain banyak dah membazir pulak kan .. 



4. Selepas itu, panaskan minyak dalam kuali dan goreng popiah tersebut ... Lepas dah goreng tuu jangan terus letak bahan2 lain sebab popiah nya masih panas nanti jadi lekat2 tak sedap .. so, kena biar sejuk dahulu , baru letak satu persatu milo@nestum,gula dan susu tepung .. pastu korang gaulkan sekali ok.. * ingat susu tepung letak takmu banyak2 tau ,..dah siap !




Ha, senangkan resepinya , ape lagi pergi beli bahan boleh buat untuk raya nie .. sempat lagi nie nak buat .. ok, selamat mencuba semua :)









No comments: