Sunday, February 20, 2011

Kek butter

Assalamualaikum

Sekejap jer dah malam kan.. Esok dah hari isnin maknanya esok dah kerja lah.. laaaaa, laaaaa, laaaaaaaa, hari - hari kerja, laaaaa, laaaa , laaaa bosan dengan kerja haha [ pinjam lagu meet uncle husein jap ]. Aktiviti aku hari nie macam biase lahh iaitu mengonlinekan diri sahaja..Al - maklumlah tv rumah aku dah rosak..tuuu yang bosan jer..Hari nie tak terasa sangat lah bosannya sebab dapat berwebcam dengan my kuci2..hehe..Tapi aku bukan nak cerita pasal aku berwebcam dengan my kuci2 tapi aku nak cerita pasal kek butter.






Ha, nampak takk gambar tuu..Itulah hasil kek butter yang aku buat hari nie..Kalau diikutkan aku nak buat masa my kuci balik ritu.. Nak buatkan tuk dia, tapi tak sempat pulak..Bahan pun dah ada kan so aku pun merajinkan diri untuk buat kek butter tuu hari nie.Tak susah pun buatnya, bahan nya pun sikit jer.. Aku nie kadang - kadang memang suka buat kek, macam - macam gak resepi aku ada tapi kebanyakannya belum try lagi.. Salah satu sebab nya aku takda duit nak beli bahan - bahan nya..Kepada sesiapa yang rajin nak buat kek butter nie bolehlah try yer.. Nie aku sertakan bahan - bahan dan cara- cara nak buatnya.


Bahan - bahan :

1 buku mentega
Telur 4 biji
Tepung gandum 2 cawan
Gula 1 1/2 cawan
[ kalau nak manis lagi tambahkan lah kuantiti gulanya ]
Separuh sudu teh serbuk penaik
Sedikit esen vanilla

Cara - cara :

1. Masukkan mentega dan pukul hingga kembang
2. Selepas itu masukkan telur dan pukul hingga kembang juga
3. Seterusnya masukkan gula, tepung dan pukul hingga kembang juga
4. Last sekali masukkan serbuk penaik dan sedikit esen vanilla
5. Dah siap bahannya bolehlah bakar sehingga masak


p/s: ha, senangkan. camna ada beran nak buat ?

18 comments:

cik ewun said...

wahhhhhh! beshnya heheh mintx cketrrr

Anisa Hang Tuah said...

sedap!!
mahu~~!

zazaw said...

dulu arwah mak zazaw
selalu buattt
:)

aliza said...

cik ewun: hehe..try ar buat patu kasi kat org ea. :)

aliza said...

anisa hang tuah: boleh2..meh datang rumah.kui3

aliza said...

zazaw: sekarang nie zazawlah buat :)

Nesa Wazir said...

wooo.cam sedap nih..blh try.TQ :D

Alia Azmi ◕‿◕ said...

alizaaa , why saji ktorang dgn gmba je ? bagi laaa rase sekali yawww . haha

miss lolly a.k.a luvfareda said...

nak rase ^^

sissyira said...

salam

tadi malam sembang dgn kwn pasal kek...dtg sini dah siap dah ni.

nelly said...

Nampak menyelerakan ~

Arief Arf said...

the cake looks good.
how bout the taste?
X)

aliza said...

alia azmi: hehe.mailah dtg umah..nnti dapat rase. :)

aliza said...

nesa wazir: hehe..try lah :)

aliza said...

miss lolly: boleh2..ngeh3

aliza said...

sissyira: hehe..trylah buat.

aliza said...

nelly: nyum2

aliza said...

arief arf: bolehlah jugak..ngeh3