Monday, August 29, 2011

Resepi kek coklat moist kukus


Assalamualaikum




Orang lain dok pong pang cakap pasal raya tapi aku dok sibuk pasal kek lak kan .. tapi ada faedah gak tau kalau aku cerita pasal kek nie .. mana tahu korang rajin nak buat kek kan, so leh try wat kek coklat moist kukus nie.. bukan nya susah sgt pun .. ngeh3





Kalau korang nak tahu nie first time tau aku try buat kek coklat moist kukus nie .. Mula2 tuu aku takut gaklah tak jadikan .. tapi bila dapat hasil nya , wahhhh leh tahan gak aku buat [ tak malu kan puji diri sendiri ] hehe .. Resepi yang aku guna nie
pun hasil dari google2 lan .. kui kui







Jeng jeng jeng ini bukti yang aku buat kek coklat moist kukus , yang sebelah kiri tuu lum letak coklat ngan manik coklat [ pe ntah nama nya, oklah kan aku cakap manik ] dan yang sebelah kanan tuu lak kek yang aku letak coklat dan hias manik2 coklat tuu.. wokeh, jom baca resepi nya pulak



Bahan - bahan :

- 1 cawan serbuk coklat

- 1 cawan gula

- 1 cawan minyak masak [ boleh diganti dengan buttercup]

- 1 1/2 cawan tepung gandum

- 1 1/2 sudu kecil soda bikarbonat

- 1 tin susu cair

- 1 1/2 sudu kecil serbuk penaik

- 2 biji telu


Hiasan kek

- 1 bar coklat masakan

- apa2 hiasan lain




Cara - cara :

1. Sebelum kita bancuh bahan2 didihkan air di dalam alat kukusan.

2. Sementara tunggu air mendidih, kita mulai adunan dgn
ambil 2 biji telur dan di pukul sehingga kembang.

3. Serbuk coklat, tepung gandum, gula, serbuk penaik
dan soda bikarbonat di gaul sekali

4. Susu cair dan minyak masak di campur kedalam telur
yang telah di pukul sehingga kembang

5. Campur adunan di dalam langkah 2 ke dalam langkah tiga

6. Kacau sehingga sebati dan kukus sehingga masak [ nak tahu masak
atau pun tak , selepas 45 minit cucuk pakai garpu ataupun lidi , kalau
takde lekat maknanya kek tuu dah masak ]

7. Selepas masak cairkan bar coklat dan sapu keliling kek

8. Akhir sekali letak hiasan dan masuk dalam peti sejuk
untuk keraskan coklat hiasan



Ha, amacam mudahkan, kan, kan ? Tunggu apa lagi try lah buat .. boleh di jamu kat para tetamu yang tandang beraya nanti ..




p/s : SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI :)


2 comments:

fatian athiea said...

tolong buat boleh?heheh

slamat ari raye..

jmput dtg blog mkn ketupat rendang:)

aliza zeke said...

misz molecule : dtglah kerumah nanto leh buatkan..hehe

selamat hari raya juga :)