Sunday, June 12, 2011

Begedil simple


Assalamualaikum


Hari nie chef aliza nak berkongsi lagi satu resepi untuk semua yer ... Resepi untuk hari nie ialah begedil .. entah sejak bila aku jadi chef pun aku tak tahu lah..haha .. Senang jer nak buat begedil nie , sekacang a b c jer tau .. kui kui kui ..


Bahan - bahan nya ialah :

Kentang

Daun sup

Telur

Sedikit garam


Cara - caranya pula ialah :


1. Mula - mula kopek kentang tuu dan potong nipis - nipis

2. Lepas dah siap potong tuu , korang goreng lah kentang tuu yer

3. Selepas itu , tumbuk kentang tersebut sampai hancur .
pakai anak lesung jer nak tumbuknya

4. Ok, lepas dah tumbuk kentang sampai hancur kan .. sebelum tuu korang potonglah daun sup tuu yer .. bolehlah campurkan dengan daun sup tadi dan letak garam sikit ..( kalo rajin korang leh campur dgn ayam ker,
daging ker, ikut kehendak masing2 lah )

5. Lepas dah gaul semua , korang leh gumpal2 buat bulat .

6. Dah siap gumpal2, korang kena simpan dalam peti sejuk dulu yer,bia keras

7. Agak2 dah keras, korang bolehlah salut dengan telur pastu goreng ..

8. Siap, dan hidangkan lah










p/s : selamat mencuba


20 comments:

Farah And The Fairy World said...

ader contest utk anda sila singgah di sni -> http://nanabeez89.blogspot.com/2011/06/contest-kami-kaki-blogging.html

LEZAohLEZA said...

nyum nyum

Aliza said...

farah: wokeh :)

Aliza said...

lezaohleza: ngeh3 :)

zazaw said...

sukaaaaa makan begedil
kak buat kak
lepas tu posss
ahahahaha

Coco Mirae said...

nak order je boleh tak? heheh..:D

aliza zeke said...

zazaw : hahaha..xleh poss zaw.nanti posmen yg bedal dulu..akak pun suke makan begedil nie :)

aliza zeke said...

coco mirae : boleh2..tapi kena cas ar..hehe

Anati Soki said...

begedil begedil...
cedap cedap

ghost writer said...

nak buat begedil sangat mudah ya kan..cuma bahan sajer perlu lengkap.
sesuai di makan begitu saja atau sebagai lauk..

Aliza Zeke said...

anati soki : mmg cedap :)

Aliza Zeke said...

ghost writer : betul2..senang,cepat dan sodap :)

Citarasa Rinduan said...

wah...
kalau layan dgn nasi panas2 atau..
soto.. terangkat

thanks berkongsi resepi

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

xpenah makan begedil =P

Izyan Masri said...

OHH BEGEDIL YG LAZAT.YAN SUKA GENTEL2 JADI BULAT JE XD

Aliza Zeke said...

citarasa riduan : wc..makan dengan soto mmg sedap kak :)

Aliza Zeke said...

muhammad iqbal hakimi bin tahir : ayoyo..x suke ea?

Aliza Zeke said...

izyan masri : hehe :)

Robot | Sakti said...

yummy..

lapar lak +__+

PinQib said...

sini x dak dapoq.. rsepi buat simpan jer =p