Saturday, May 23, 2015

Kenapa kologen penting untuk badan ?

 Assalamualaikum

Kenapa saya tulis entry ni macam ni??? kita semua tahu kan yang perempuan ni nak nampak cantik je salalu..sama laa macam saya..hehehe

Betul tak?? Perempuan ni nak nampak cantik dan mantap je setiap masa sebab bagi kami kecantikan itu sumber keyakinan diri.

Untuk pengetahuan anda, bila seseorang itu (gadis atau jejaka) meningkat dewasa, banyak protein yang ada dalam kulit mula hilang. Bila dah hilang, kulit akan mula menjadi kedut dan bewarna kusam. So, apa kena mengena dengan kolagennya? Well, kolagen sebenarnya adalah sejenis protein yang ada pada kulit. Boleh dikatakan 80% dari kulit-kulit kita mengandungi kolagen. But apa akan jadi kalau kulit kekurangan kolagen tertentu? Well, anda akan jadi tua. 







Apakah yang dikatakan dengan kolagen???


Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam badan.. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur, kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.. Kolagen disusun tiga rantai polipetida (monomer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix (pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari tiap rantai mempunyai panjang asid amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.

Kolagen ni boleh terdapat pada kornea, kanta mata, kulit, salurdarah, keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi, dan gigi,hati,tulang sum-sum dan tisu dan organ seperti buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.


Terdapat 29 jenis kolagen namun 90% adalah dari jenis kolagen I, II, III dan 1V.


  • Kolagen I : terdapat pada kulit, tendon, pembuluh darah, ligatur, organ, tulang (komponen utama tulang) dan gigi
  • Kolagen II: tulang rawan (komponen utama tulang rawan) ,mata
  • Kolagen III: reticulate (komponen utama retikuler serat). Rangkaian ini bertindak sebagai penyokong dalam tissue lembut seperti hati,jantung, tulang sumsum,arteri,kulit,usus,rahim
  • Kolagen IV: membentuk asas kepada sel membran dasar(serat yang melapisi permukaan rongga dan organ seperti buah pinggang ) kanta mata, atau endothelium yang melapisi permukaan interior pembuluh darah.
  • Kolagen V: permukaan sel, rambut dan uri.  

    Kesan kolagen ke atas badan

    Kenapa semua orang lebih-lebih lagi orang perempuan / wanita beria-ia untuk tampil sihat dan awet muda dengan kolagen??? Rupa-rupanya kolagen ini:-
  • memelihara ketegangan dan keanjalan kulit
  • memelihara kelembapan kulit
  • menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang
  • menguatkan otot dan tulang
  • membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)
  • memelihara kelenturan sendi
  • mengurangkan keradangan(inflammation)
  • memberi tenaga
  • membantu pola tidur
  • memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf 

    Kesan kekurangan kolagen ke atas badan


    Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahun.Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam badan.


    Oleh itu kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai penyakit seperti osteoarthritis(sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.


    Kajian Terbaru University Harvard USA :
    - usia 20 - 30 tahun memerlukan kolagen 1000-2000mg ( 1- 2 kapsul sehari )
    - usia 31 - 60 tahun memerlukan kolagen 3000-4000mg. (3-4 kapsul sehari )
    peningkatan usia memerlukan penambahan kolagen dalam badan kita. Ini telah dibuktikan bahawa pengambilan 5000mg kolagen tulen sehari boleh mencapai kesihatan dari segi kulit, joint dan tulang.

    Tanda-tanda penuaan kulit yang berawal dari kekurangan kolagen:
    • kulit kering
    • lingkaran hitam & kantung mata
    • kusam & nada kulit tidak sekata
    • kulit hilang keanjalan (melandur)
    • garis-garis halus atau kedutan 







     Dan sebab itulah,kita nak rekemen kat korang vitamin
     yang best lagi terbaik abad ini.hehe

    Nie collogen yang digunakan dalam vitamin dianz 

    2000MG PURE COLLAGEN DARI IKAN TALAPIA : Tidak menggunakan rumpai laut kerana kebanyakkan orang alah pada makanan laut (seafood) Sesuai untuk orang yang alergik makanan laut Menghasilkan kulit yang lembut dan gebu Tidak sesuai untuk orang yang alergik dengan ikan talapia

    Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

    2000MG PURE COLLAGEN DARI IKAN TALAPIA : Tidak menggunakan rumpai laut kerana kebanyakkan orang alah pada makanan laut (seafood) Sesuai untuk orang yang alergik makanan laut Menghasilkan kulit yang lembut dan gebu Tidak sesuai untuk orang yang alergik dengan ikan talapia

    Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
    2000mg Pure Collagen dari ikan talapia :
    Tidak menggunakan rumpai laut kerana kebanyakkan orang alah pada makanan laut (seafood)
    Sesuai untuk orang yang alergik makanan laut
    Menghasilkan kulit yang lembut dan gebu
    Tidak sesuai untuk orang yang alergik dengan ikan talapia

    2000MG PURE COLLAGEN DARI IKAN TALAPIA : Tidak menggunakan rumpai laut kerana kebanyakkan orang alah pada makanan laut (seafood) Sesuai untuk orang yang alergik makanan laut Menghasilkan kulit yang lembut dan gebu Tidak sesuai untuk orang yang alergik dengan ikan talapia 2000MG GLUTATHIONE :

    Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ

    next entry kita share apa VITAMIN DIANZ nie ok :)

No comments: